5 learnings uit het Nationaal LED Trendrapport 2017

Waar staat de verlichtingsindustrie en waar gaan we naartoe? Dat was het centrale thema van de uitreiking van het LED Trendrapport 2017 afgelopen dinsdag. De crème de la crème van de verlichtingsindustrie verzamelde zich bij certificeringsorganisatie DEKRA in Arnhem om de belangrijkste conclusies uit het rapport aan te horen en zich te laten inspireren door bekende gezichten uit verlichtingsland, waaronder Diederik de Stoppelaar van LightingEurope en EucoLight en lichtkunstenaar Rogier van de Heide. Kernwoorden: ‘human centric lighting’ en de ‘big data’.Ook LightRec was als partner aanwezig bij de presentatie. 5 learnings uit deze inspirerende middag.

1. De ledindustrie is booming business

De afzet van ledverlichting in de Nederlandse markt groeit flink. En de potentie is nog steeds enorm. Zo’n 500 Nederlandse ledproducenten en -importeurs telt Nederland op dit moment en er komen nog steeds nieuwe toetreders bij. Volgens de makers van het Trendrapport was de omzet van de Nederlandse ledmarkt het afgelopen jaar circa 1,1 miljard. De meningen over dit aantal blijven overigens verdeeld, maar duidelijk is wel dat er flinke potentie zit in de markt. Zeker nu de prijzen blijven dalen, wat ons brengt bij punt twee:

2. De prijzen blijven dalen

Led ExpoDriekwart van de respondenten van het LED Trendrapport verwacht dat de prijzen van ledverlichting, die al een enorme daling hebben doorgemaakt de afgelopen jaren, nog verder naar beneden gaan. De helft van de importeurs koopt haar lampen in vanuit Nederland, een kwart vanuit China en de rest vanuit andere landen. Terwijl de prijzen dalen neemt de kwaliteit toe (64% van de respondenten vond de kwaliteit hoger dan in 2014) en volgens Rolf Heynen, initiatiefnemer van het Trendrapport, zijn fabrikanten en verkopers daarbij  veel realistischer over de levensduur van hun producten. “Garanties van 23 jaar durft niemand nu meer te geven”, beaamt ook Jaap Nuesink van DEKRA Certification. Het gevaar is volgens hem wel dat fabrikanten vanwege de druk op de prijs gaan besparen op de koellichamen, waardoor de levensduur van deze verlichting korter wordt.

3. De grootste drive blijft kostenbesparing

Een grote stimulans voor de explosieve groei van ledverlichting is volgens Heynen het Energieakkoord 2020, waarmee de Rijksoverheid wil bereiken dat in 2020 14% van alle energie die we in Nederland gebruiken uit duurzame bronnen komt. Led is natuurlijk een eenvoudige manier om snel effect te bereiken. Bovendien bereik je met led ook een flinke kostenbesparing, en dat is, hoewel we natuurlijk allemaal gevoelig zijn voor de retoriek uit Di Caprio’s Before the Flood (kijktip van Heynen) uiteindelijk toch de grootste drijfveer voor organisaties om over te stappen. Niets nieuws onder de zon dus.

4. Focus verschuift van duurzaamheid naar ‘human centric lighting’

Led expo 2016Volgens Diederik de Stoppelaar, evolueert de verlichtingsindustrie van ‘ledification’ naar ‘intelligent lighting systems’ (daarover straks meer) tot ‘human centric lighting’. Waar het bij de eerste ontwikkeling vooral ging om het duurzamer maken van verlichting, is deze duurzaamheid uiteindelijk niet meer waar het om draait, de vraag is namelijk of het nog veel duurzamer kan.

Het gaat volgens De Stoppelaar veel meer om wat we allemaal met verlichting kunnen (smart lighting) en wat dit uiteindelijk kan doen voor mensen (human centric lighting). Het draait straks vooral om wat verlichting voor de mens en haar welzijn kan doen. Hoe kan verlichting beter aansluiten bij ons natuurlijke dagritme? En welke rol kan licht spelen in gezondheidsinstellingen of op scholen om de alertheid, stemming en de productiviteit van mensen te bevorderen?

Nieuw? Niet helemaal, volgens befaamd lichtontwerper Rogier van de Heide, die onder meer de verlichting ontwierp van het vernieuwde Rijksmuseum, stond de mens al vaker centraal bij lichtontwerpen maar is dit wel een trend die nu echt doorzet. De aanwezigen van de middag konden dat beamen.

5. Verlichting wordt ‘key’ bij het managen van gebouwen

Led Expo 2016Omdat verlichting overal in gebouwen aanwezig is, kun je het bij uitstek gebruiken om een heel gebouw mee te managen, vertelt Han Bak, CEO van IT-club Chess Wise. Om deze data binnen te halen, moet je sensoren aan je verlichting toevoegen, die met elkaar in verbinding staan. Zo kun je meten hoe de bezettingsgraad is van het kantoor en zaken meten als temperatuur en luchtvochtigheid. Deze ‘metrics’ kun je vervolgens gebruiken om ze bijvoorbeeld met een app te managen of om de efficiency van je gebouw te vergroten. Kortom, van Smart Lighting gaan we nog veel horen in de toekomst.

Voor wie verder wil lezen, u kunt het Trendrapport hier bestellen. Ook ledproducent of -importeur en nog niet aangesloten bij LightRec? Zorg dan dat u zich aanmeldt zodat u zorg draagt voor de inzameling en recycling van uw producten. Aanmelden kan hier.   

 


Over LightRec

LightRec is een initiatief van de producenten en importeurs van energiezuinige verlichting in Nederland. Deelnemers van LightRec voldoen via de deelnemersovereenkomst automatisch aan hun wettelijke verplichting om ook zorg te dragen voor hun producten nadat deze worden afgedankt. » lees meer