Jaarverslag 2015 online

LightRec bestond in 2015 maar liefst tien jaar. Tien jaar waarin de stichting veel werk heeft verzet om de inzameling en recycling van energiezuinige verlichting te verbeteren. Zo heeft LightRec de infrastructuur van de inzameling de afgelopen jaren flink uitgebreid. In bijna alle technische groothandels, bouwmarkten, tuincentra en supermarkten staan tegenwoordig Wecycle-inzamelbakken. We naderen daarmee de 100% dekking in de retail. Recent onderzoek van de Consumentenbond in opdracht van LightRec liet bovendien zien dat winkels ook steeds meer spaarlampen van consumenten aannemen en op de juiste manier afgeven voor recycling.

In 2015 hebben consumenten en professionele gebruikers gezamenlijk 3600 ton aan lampen en verlichtingsarmaturen ingeleverd voor recycling. De inzamelresultaten zijn hiermee te vergelijken met het jaar ervoor. Hoewel de dekking van inzamelbakken in de retail inmiddels de 100% nadert, de infrastructuur uitstekend is, en de inzet van ons en de ketenpartners optimaal is, blijft het inzamelpercentage rond de 35% hangen. We kunnen dus niet achterover gaan leunen.

Gezien de exponentiële stijging van met name het aantal verkochte ledlampen verwachten we dat het aantal afgedankte tl-buizen en spaarlampen de komende jaren weer zal stijgen. Het is dus vooral aan consu­menten en professionals om meer lampen en armaturen in te leveren. Alle reden om over de hele linie in alle marktsegmenten te blijven investeren in het bewustzijn over en de aandacht voor gescheiden inzameling.

Jaarverslag LightRec 2015

Het gedetailleerde jaarverslag kunt u hier terugvinden.

LightRec bereikte in 2015 het de mijlpaal van meer dan 500 deelnemers. Hier vind je de hele lijst. Sinds 2014 zijn alle importeurs en producten van verlichting in Nederland volgens de wet verplicht om zorg te dragen voor hun producten als deze worden afgedankt. Aanmelden voor LightRec kan via de aanmeldpagina van de uitvoeringsorganisatie Wecycle.

Over LightRec

LightRec is een initiatief van de producenten en importeurs van energiezuinige verlichting in Nederland. Deelnemers van LightRec voldoen via de deelnemersovereenkomst automatisch aan hun wettelijke verplichting om ook zorg te dragen voor hun producten nadat deze worden afgedankt. » lees meer