Installateurs Van Gelder Verkeerstechniek en GRB Verlichtingsonderhoud ontvangen LightRec Gouden Bakkie Award 2021

21 oktober 2021

Tijdens de nationale recycleweek zijn dit jaar twee installatiebedrijven in de prijzen gevallen. Zowel Van Gelder Verkeerstechniek B.V. uit Nijkerk als GRB Verlichtingsonderhoud uit Houten (onderdeel van Van den Pol Elektrotechniek) ontvingen een LightRec Gouden Bakkie Award voor het succesvol inzamelen van lampen en armaturen voor recycling.

De Gouden Bakkie Award wordt jaarlijks toegekend aan bedrijven en/of gemeenten die zich op het gebied van inzameling van lampen en armaturen positief (hebben) onderscheiden. Het daadwerkelijk ingezamelde gewicht aan lampen en armaturen kan daarvoor een indicatie zijn, maar ook een langjarige vlekkeloze executie van de inzameling, dan wel het actief ondersteunen van LightRec- en Stichting OPEN, de producentenorganisatie achter de Wecyclecampagnes en -inleverpunten, kunnen aanleiding zijn voor een Gouden Bakkie Award.

GRB Verlichtingsonderhoud is volgens Gied van Hoorn, LightRec-directeur en bestuurslid van producentenorganisatie OPEN, zo’n partij die al meer dan twee decennia voorbeeldig samenwerkt met LightRec en Wecycle/Stichting OPEN. “We merken aan alles dat aandacht voor het milieu voor deze onderneming altijd al een belangrijke waarde is geweest, en ze voeren hun lampen en armaturen al meer dan twee decennia af via Wecycle-inzamelbakken. Dan is een Gouden Bakkie Award inmiddels wel verdiend.”

De overhandiging van de Bakkie Awards door LightRec Directeur Gied van Hoorn en Raymond Onink van Stichting OPEN aan de twee winnaars.

Business Unit Leider Tom Oudijk zegt vereerd te zijn met de toekenning. “Het is een mooie bekroning van onze duurzaamheidsinspanningen in de volle breedte. Want we zamelen niet alleen lampen en armaturen gescheiden in, maar ook kunststoffen, hout, papier, karton en accu’s van noodverlichtingsarmaturen worden gescheiden ingezameld”, zegt Oudijk. “Daarnaast kopen we zoveel mogelijk lampen in industrieverpakking zodat we minder verpakkingsmateriaal overhouden, rijden we in compacte en zuinige elektrische bedrijfsauto’s en werken we zo veel mogelijk regionaal om onnodige vervoersbewegingen te beperken. Ook is ons bedrijfspand voorzien van zonnepanelen, daglichtregeling, automatische zonwering en een WTW (Warmte Terug Wininstallatie – red.). We hebben niets voor niets sinds 2015 de hoogste trede van de CO2-Prestatieladder.”

Geen lekstromen

Ook voor de andere winnaar van de Gouden Bakkie Award 2021,Van Gelder Verkeerstechniek B.V., geldt dat operational exellence de belangrijkste aanleiding voor een Award is. Uitvoerder Cor Rietberg: “Bij Van Gelder vinden we duurzaam werken heel belangrijk, en meedoen aan deze prijs gaf ons de kans dat eens wat breder voor het voetlicht te brengen. Dat we ‘m ook gekregen hebben is dus heel mooi. Persoonlijk vind ik het ook wel terecht, want we doen dit al bijna tien jaar en hebben inmiddels een waterdicht systeem ontwikkeld. Ik kan met de hand op mijn hart verklaren dat er bij ons geen sprake is van lekstromen, bijvoorbeeld omdat oude verlichting bij oudijzerboeren terecht komt: we zamelen 100% in.”

Gied van Hoorn: “In de professionele sector zijn lekstromen nog steeds een serieus probleem, dus wij zetten graag een partij in het zonnetje die laat zien dat het heel goed mogelijk is om de logistiek rondom inzameling professioneel en sluitend te organiseren.”

Lees hier het hele interview met Van Gelder Verkeerstechniek BV en GRB Verlichtingsonderhoud.