Inzameling   21 oktober 2021

Groeilicht-leverancier Hortilux Schréder wint LightRec Gouden Bakkie Award 2021

Het Westlandse Hortilux Schréder, marktleider in de ontwikkeling, levering en toepassing van groeilichtoplossingen voor de internationale glastuinbouw, is onlangs onderscheiden met een LightRec Gouden Bakkie Award 2021. Deze prijs wordt jaarlijks toegekend aan bedrijven en/of gemeenten die zich op het gebied van inzameling van afgedankte energiezuinige lampen en armaturen positief (hebben) onderscheiden.

Het bedrijf uit Monster ontving de prijs omdat het binnen de sector tot grootste inzamelaars van lampen behoort (in gewicht). Volgens Manager Operations & Service Patrick van den Berg komt dat omdat naast de reguliere vervangingsmarkt er sprake is van een transitie van traditionele HPS-lampen naar nieuwe generatie ledverlichting. “De Nederlandse tuinbouw loopt mondiaal voorop in de transitie naar de nieuwste generatie groeilichtsystemen. Per kas kunnen dan wel tussen de 500 en de 5000 lampen per keer vrijkomen. Hoewel wij het fysieke uitwisselen van oude HPS-lampen voor nieuwe niet zelf doen, coördineren wij wel de logistiek van het inzamelen en afvoeren van de oude lampen. Soms laten we daarvoor door Wecycle een container bij de klant neerzetten, soms brengt de klant de oude lampen in dozen naar onze vestiging, en zorgen wij ervoor dat ze hier de juiste container ingaan.”

De Gouden Bakkie Award is een initiatief van Stichting LightRec, waarin producenten van verlichting en armaturen samenwerken om afgedankte verlichting (lampen en armaturen) in te zamelen zodat ze milieutechnisch verantwoord kunnen worden gerecycled. Gied van Hoorn, directeur van LightRec en tevens bestuurslid van producentenorganisatie OPEN, zegt onder de indruk te zijn van de prestaties van Hortilux Schréder. Hij zegt: “Deze winnaar onderscheidt zich door voorop te lopen in de transitie van traditionele kassenverlichting naar de nieuwste generatie hybride en led groeilichtsystemen, en begeleidt zijn klanten daar optimaal bij. Niet alleen in termen van teeltopbrengst, maar dus ook in termen van het ontzorgen van een stukje logistiek bij het vervangen van lampen en/of armaturen. De aandacht gaat vaak vooral uit naar verlichting in de kantorenmarkt en andere utiliteitsbouw, maar de prestaties van dit bedrijf uit het Westland maken het tot een terechte prijswinnaar.”

Home Nieuws & opinie Groeilicht-leverancier Hortilux Schréder wint LightRec Gouden Bakkie Award 2021