Be good and tell it

18 oktober 2021

Dit jaar was er ook een Gouden Bakkie Award voor Intratuin, met 51 vestigingen een van de grotere tuincentra-ketens in ons land. Deze partner van LightRec en Stichting OPEN, de producentenorganisatie achter de Wecyclecampagnes en –inleverpunten, onderscheiden zich al jaren door een vlekkeloze executie van de inzameling van verlichting. Formule-coördinator Annet Freriks ziet de ‘groene drive’ van de Intratuin-ondernemers als een belangrijke succesfactor. “Eigenlijk vindt iedereen het heel vanzelfsprekend”. 

Wie een vestiging van Intratuin binnenloopt, zal standaard de bekende Wecycle-inzamelmeubels prominent bij de entree zien staan. “We werken er nu zo’n zes jaar mee, en onze klanten weten ze inmiddels blind te vinden”, zegt Freriks. “En ook al worden ze behoorlijk intensief gebruikt, we zorgen ervoor dat ze er altijd netjes bijstaan. Schoon en opgeruimd is een belangrijke waarde in onze winkels, en de inzamelmeubels gaan daarin automatisch mee. Ik zie op andere plekken nog wel eens dingen náást de bakken staan, maar dat zal je bij ons niet snel zien. Dan is er allang een medewerker geweest die dat tijdelijk even naar het magazijn heeft gebracht en er waarschijnlijk ook al voor heeft gezorgd dat het meubel snel geleegd wordt.” 

Als formule-coördinator heeft Freriks duurzaamheid in haar portefeuille. “Ik begeleid alle initiatieven die wij als franchiseorganisatie omarmen op het gebied van duurzaamheid, en wat we onze klanten op dat vlak aan faciliteiten willen bieden. Het inzamelen van e-waste past daar prima in, maar ook het plaatsen van zonnepanelen op de daken van de vestigingen en het opvangen van regenwater voor de beregening van de planten in de winkel. Dat laatste is natuurlijk veel duurzamer dan het gebruiken van drinkwater – en het is nog eens beter voor de planten ook”, aldus Freriks. 


Formule-coördinator bij Intratuin, Annet Freriks (links), ontvangt de Wecycle Gouden Bakkie Award uit handen van LightRec directeur Gied van Hoorn (midden) en Raymond Onink van Stichting OPEN (rechts).

Goede chemie

Als franchiseketen heeft Intratuin haar ondernemers niet aan een lijntje, maar Freriks hoeft zelden iemand te overtuigen van het nut van verduurzamingsmaatregelen. “De kracht van onze formule is dat de ondernemers ook lokaal dingen kunnen regelen, dus niet elke vestiging is precies hetzelfde”, zegt ze. “Maar toen we zes jaar geleden besloten de inzamelmeubels te plaatsen, was er niemand die zei: ik doe niet mee. Dan merk je dat al onze ondernemers een ‘groene drive’ hebben. Het zijn allemaal ‘groene’ mensen die dit soort dingen eigenlijk heel vanzelfsprekend vinden.”

Over de samenwerking met LightRec en Stichting OPEN is Freriks zeer te spreken. “Er is een goede chemie en samenwerking. Wij doen van onze kant altijd actief mee met acties van Wecycle. Van hun kant doen zij hun best om ons zo goed mogelijk te servicen. Zo zijn er op dit moment twee inzamelmeubels in vestigingen zodanig verouderd dat ze vervangen moeten worden. Daar wordt dan direct werk van gemaakt.” En de Gouden Bakkie Award? Freriks: “Daar zijn we heel blij mee, omdat we als Intratuin eigenlijk best veel doen, maar doorgaans vergeten dat te vertellen. Deze Award maakt dat onze duurzaamheidsinspanningen in de sector en hopelijk ook bij de gewone consument wat meer beginnen te leven.”

 

Lees ook het interview met:

> Hortilux Schréder
> GroenRijk
> GRB Verlichtingsonderhoud
> Van Gelder Verkeerstechniek

 

 

 



 

terug naar overzicht