Communicatie

  • In 2013 zijn onder meer inleverbakken geplaatst bij 550 supermarkten, alle 115 vestigingen van Leen Bakker en diverse tuincentra.

In opdracht van LightRec organiseert Wecycle communicatiecampagnes om het inlevergedrag van consumenten én professionals te verbeteren. Een paar highlights van de acties in 2013.

Publiekscampagnes
In 2013 gaf Wecycle uitvoering aan meerdere voorlichtingscampagnes. De nadruk lag daarbij op het bekend maken van de verschillende inleverpunten. In de landelijke tv-spot was er speciale aandacht voor het inleveren van lampen in de supermarkt. In samenwerking met gemeenten hield Wecycle inzamelacties rondom Koninginnedag en Sinterklaas. En tijdens de kerstperiode organiseerde Wecycle samen met tuincentra een inleveractie voor afgedankte (kerst)verlichting.

Groeiende samenwerking detailhandel
Wecycle heeft in 2013 zijn inzamelnetwerk voor lampen bij winkels fors uitgebreid. In totaal plaatste de organisatie in 2013 bij meer dan 800 winkels speciale inzamelbakken. Klanten kunnen hier hun lamp altijd inleveren voor recycling, ook als ze geen nieuwe lamp kopen. Dit verlaagt de inleverdrempel aanzienlijk en de inzamelbakken hebben ook een duidelijke communicatieve waarde.

De inleverbakken staan nu onder andere bij meer dan 550 supermarkten. Jumbo werd recent aan dit lijstje toegevoegd. In 2013 zijn ook inleverbakken geplaatst bij alle 115 vestigingen van Leen Bakker en van de tuincentra Groenrijk, Intratuin, Life & Garden, Ranzijn Tuin & Dier, Tuincentrum Overvecht en Warentuin. In totaal staat de teller nu op 1.800 winkels.

In de media
LightRec en Wecycle benadrukken de noodzaak om lampen en armaturen in te leveren regelmatig in de media. Vooral berichtgeving over de Verlichtingsmonitor (consumentenonderzoek over het gebruik van energiezuinige verlichting), de plaatsing van inzamelbakken bij de Jumbo en de versnelde opkomst van de ledlamp (n.a.v. LightRec Jaarboek 2012) werden groots opgepakt.

Voorlichting professionals
Naast consumenten, richten Wecycle en LightRec zich op het voorlichten van professionele gebruikers. Volgens recent onderzoek door Möbius komt alleen al 97% van de tl-buizen uit deze sector.

Tijd voor een bakkie?
Installateurs werden bereikt via een radiocampagne, zuilen langs de snelwegen en advertenties in vakbladen. Daarnaast stond Wecycle op de vakbeurs ElektroTechniek in Utrecht. De installateurs van de toekomst kregen hier tijdens de scholierendag extra aandacht. De Bakkie-campagne zet installateurs die partner zijn van Wecycle extra in het zonnetje. Bij 50 installatiebedrijven die veel lampen en armaturen hadden ingezameld, bracht het Bakkie-team koffie en gebak. De drie installatiebedrijven die het meest hadden ingezameld wonnen de Gouden Bakkie Award.

Advertenties en vakbeurzen
LightRec en Wecycle lichten professionele gebruikers, zoals facilitair managers en de bouwbranche, voor via artikelen en advertenties in vakbladen. Facilitair managers spelen een belangrijke rol in het afvoeren van lampen bij organisaties. En de bouw is de spil als het gaat om het afvoeren van lampen en armaturen bij sloop en renovatie.

Duurzaam Verlicht
Logo Duurzaam VerlichtIn 2013 hebben LightRec en de Nederlandse Licht Associatie (NLA) het platform Duurzaam Verlicht opgericht. Duurzaam Verlicht is een online kennisplatform gericht op professionele gebruikers van verlichting en belangrijke spelers binnen de verlichtingsbranche. Het platform is in het leven geroepen om hen te informeren over verlichting in de meest brede zin van het woord, waaronder met nadruk ook de verantwoorde inzameling van energiezuinige lampen en armaturen.