Jumbo als succesvol inzamelvoorbeeld in de supermarktsector

Sinds eind 2013 kunnen de klanten van supermarktketen Jumbo in alle vestigingen afgedankte kleine elektrische apparaten en spaarlampen inleveren. Nu, nog geen twee jaar later, geldt de aanpak van de onderneming als hét voorbeeld van succesvolle e-waste inzameling in de voedingsretail. Anne-Corine Vlaardingerbroek, projectmanager CSR bij Jumbo: “Het beleid is om méér te doen dan enkel het wettelijk minimum.”

Van afval naar grondstof

Toegegeven, Jumbo was niet de eerste voedingsretailer die Wecycle-inzamelmeubilair in de winkels plaatste. Maar toen dat besluit eenmaal genomen was, ging het ook wel heel erg hard, zegt Anne-Corine Vlaardingerbroek. “Je moet bedenken: Jumbo is een vrij jonge organisatie”, zegt ze. “In 2009 namen we Super de Boer over, en in 2012 de keten C1000. De afgelopen zes jaar is er dus enorm veel energie gaan zitten in het integreren en ombouwen van winkels, waarbij we van 128 naar 579 winkels zijn gegroeid. Desondanks heeft onze modulemanager Ontwikkeling en Innovatie, Richard Smit, het voor elkaar gekregen om binnen formule-uitgangspunten de inzamelstraat direct mee te implementeren. Daaruit blijkt dat we het echt belangrijk vinden.”

Volgens Vlaardingerbroek is de commerciële propositie van Jumbo gebaseerd op drie pijlers: de beste service, het grootste assortiment en de laagste prijs. “De inzameling van e-waste, waaronder spaarlampen, moet je zien als onderdeel van die eerste pijler. We zien dit in de eerste plaats als een service voor de klant.” Omdat het overgrote deel van de Jumbo-winkels door franchise-ondernemers worden gerund, hanteert de organisatie een kan-mag-moet filosofie, zegt Vlaardingerbroek. “Elke winkel biedt tenminste de inzamelfaciliteiten die geboden moeten worden, zoals die voor batterijen en e-waste. Maar het beleid is om méér te doen dan het wettelijk minimum: winkeliers die dat willen en kunnen, mogen dus ook ruimere inzamelfaciliteiten aanbieden in of naast de winkel, bijvoorbeeld voor gebruikt frituurvet, plastic, glas of kleding. Die keuze maken zij zelf, maar ze kunnen wel bij ons terecht voor advies en ondersteuning.”

Service als core business

Het inzamelbeleid van Jumbo is onderdeel van wat Vlaardingerbroek omschrijft als een ‘stevig MVO-beleid’ waarin verantwoord efficiënt energie- en materiaalgebruik een belangrijk onderdeel is. Uitgangspunt is onder meer de Raamovereenkomst Verpakkingen, die inmiddels door het CBL en de FNLI is vertaald in een brancheplan. “Op basis daarvan zijn wij bezig ons hele verpakkingsbeleid te herzien, dus niet alleen de primaire verpakkingen maar ook de secundaire en tertiaire verpakkingen”, zegt Vlaardingerbroek. “Maar de raamovereenkomst raakt ook aan het tassenbeleid én aan de inzameling. De thema’s ‘circulaire economie’ en ‘van afval naar grondstof’ staan steeds prominenter op de agenda en wij willen daar als grote retailer een rol in spelen.”

Hoewel de verkoop van kleine apparaten en lampen geen core business is van een winkelier, staan onze winkels open voor het inzamelinitiatief – zegt Vlaardingerbroek: “Hiermee ontzorgen we onze klanten. Voor Jumbo is het bieden van service core business. We kijken continue naar mogelijkheden om alles zo in te richten dat we het de klant zo makkelijk mogelijk maken. Soms werkt het niet helemaal zoals het moet, bijvoorbeeld wanneer klanten iets naast de bak zetten, omdat die sneller vol is dan verwacht. We blijven zoeken naar een goede balans, want elke vierkantmeter in de winkel is duur. De uitdaging is om zonder al te veel extra werk in de winkel toch een optimale klantbeleving te creëren.”

Uit onderzoek van Wecycle blijkt dat Jumbo, als enige supermarkt, in de top vijf staat van winkels waar de consument een inleverbak heeft zien staan.

 


Over LightRec

LightRec is een initiatief van de producenten en importeurs van energiezuinige verlichting in Nederland. Deelnemers van LightRec voldoen via de deelnemersovereenkomst automatisch aan hun wettelijke verplichting om ook zorg te dragen voor hun producten nadat deze worden afgedankt. » lees meer