Inzameling in de praktijk

Steeds meer winkelketens kiezen er voor om inzamelbakken ‘before the counter’ neer te zetten, waar consumenten en professionals hun oude lampen en soms ook armaturen kunnen inleveren voor recycling. Een goede zaak, want zo komen nog meer lampen binnen in het inzamelsysteem. De keuze voor een inzamelbak sluit vaak goed aan bij het mvo-beleid van deze retailorganisaties. Hoe gaat het inzamelen in de praktijk en waarom hebben deze winkelketens gekozen voor samenwerking met Wecycle? Lees hier de ervaringen van Gamma en andere winkelketens.


Inzameling e-waste is logisch onderdeel van het MVO-beleid van Gamma

Intergamma – het moederbedrijf achter de franchise bouwmarkten van Gamma en Karwei – speelde een belangrijke rol bij de ontwikkeling van de huidige inzamelmeubels voor kleine elektrische apparaten en energiezuinige lampen (e-waste) in de retail. Voor Eric-Jan Schipper, Manager HRM & Public Affairs bij de onderneming, is een goed werkende inzamelinfrastructuur in zekere zin een ‘no brainer’. “Over sommige dingen moet je niet te lang nadenken. Onze klanten verwachten domweg van ons dat we het goed regelen.

In het voorjaar van 2011 koopt Eric-Jan Schipper een nieuwe tl-buis voor in de schuur. Uiteraard bij de Gamma in zijn eigen woonplaats – dat zeg ik. De kapotte buis neemt hij mee naar de winkel, in de wetenschap dat daar ergens een Wecycle inzamelbox staat. Hij levert de kapotte buis in bij de infobalie en vraagt de dienstdoende medewerker wat die ermee gaat doen. “Dubbelvouwen en weggooien, mijnheer”, antwoordt die. “Wat had u anders gedacht?”

Het is alweer een oude anekdote over de ‘oud-voor-nieuw’-regeling, toen verkopers van elektrische en elektronische apparatuur en spaarlampen ineens wettelijk verplicht waren kapotte retourwaren in te nemen bij verkoop van nieuwe producten. “Ik nam het de medewerker in kwestie toen niet kwalijk”, zegt Schipper. “Er lag een draaiboek, er waren afspraken met Wecycle, het was allemaal geregeld. Maar als er vervolgens maar eens per week een klant met een kapotte lamp bij jou aan de infobalie staat, dan leeft zo’n procedure niet. Dan slaan goede bedoelingen dood op de praktijk.”

Schipper hoefde dan ook niet lang na te denken toen hij kort daarna werd uitgenodigd voor een door LightRec georganiseerde brainstormsessie. “Daar kwam de vraag op tafel: wat moeten we doen om het inleveren van een kapotte spaarlamp net zo vanzelfsprekends te maken als glas in de glasbak gooien?”, vertelt Schipper. “Van daaruit zijn we uitgekomen op een herkenbaar, uniform inzamelmeubel voor in de winkels.”

Investering
Intergamma neemt vervolgens plaats in het projectteam dat in ongeveer een half jaar tijd de eerste versie van het inzamelmeubel ontwikkelt. En - noblesse oblige - Gamma is vervolgens ook de eerste keten die de inzamelmeubels in haar winkels plaatst. “Best een stevige investering voor sommige van onze franchisenemers”, zegt Schipper. “Maar toch is de stemming bij zowel de formule-directie als de formule-raad van meet af aan geweest: dit gaan we gewoon doen! Het is geen moment een issue geweest.”


Dat is best bijzonder, want niet alleen zijn de inzamelmeubels gebaseerd op het principe ‘oud-voor-niets’ (ofwel: ook wie er geen vervanger koopt, kan afdankers bij Gamma kwijt), ze zijn ook nog eens ’before the counter’ geplaatst. Schipper: “We hebben daar geen problemen mee. We zijn ervan overtuigd dat zo’n meubel bijdraagt aan een aantrekkelijke winkel waar de consument uit nieuwsgierigheid toch even naar binnenloopt.”

Inmiddels zamelt Gamma naar Schipper’s zeggen ‘aanzienlijke hoeveelheden’ e-waste in, waarvan tl-buizen en klein elektrisch afval de hoofdmoot vormen. Wecycle laat het ingezamelde e-waste aan de achterzijde van de winkels ophalen “Dat is iets meer werk voor ons, maar dat hebben we er graag voor over”, aldus Schipper.

“We zijn ervan overtuigd dat zo’n meubel bijdraagt aan een aantrekkelijke winkel waar de consument uit nieuwsgierigheid toch even naar binnenloopt”



Wel enigszins problematisch blijft het feit dat sommige installateurs het systeem misbruiken om professionele e-waste te dumpen, zegt Schipper. “We zien dat bijvoorbeeld ingeleverde tl-buizen van het type dat helemaal niet aan consumenten wordt verkocht. Helemaal te voorkomen is het nooit, maar ik ben wel blij dat Wecycle nu nog meer werk maakt van de voorlichting aan het professionele circuit. Daar zijn voldoende andere kanalen voorhanden zoals de handige inzamelcontainers bij de technische groothandels.”

Gamma Wecyclebak

Marktleider
De inzameling van e-waste is een logisch onderdeel van het overkoepelde MVO-beleid van Intergamma. Een beleid dat volgens Schipper al midden jaren negentig is ingezet en sindsdien consequent is uitgebouwd. “We zijn één van de ‘fouding fathers’ van het FSC-keurmerk voor verantwoord hout en nemen deel aan het Business Social Compliance Initiative, dat als doel heeft wereldwijd werkomstandigheden in de toeleveringsketen te verbeteren”, aldus Schipper. “Daarnaast voeren we nog een eigen label met producten die door Milieu Centraal zijn getoetst en ook in onze verpakkingen hebben we enorme slagen gemaakt. Ik zie het zo: als je marktleider bent, dan kijkt iedereen naar je. En dus moet je de meest innovatieve zijn - niet alleen in assortiment en dienstverlening, ook in MVO. We zijn het een beetje aan onze stand verplicht.”

Op de vraag waarom hij denkt dat sommige ketens nog steeds niet goed scoren op de inzameling van e-waste en lampen zegt Schipper: “Ik denk dat deze bedrijven nog steeds niet goed door hebben wat het ze brengt. Door het goed te regelen ontzorg je namelijk zowel de winkel als de klant. Klanten waarderen het – sterker: wij weten uit eigen onderzoek inmiddels dat klanten domweg van ons verwachten dat we het goed regelen. Natuurlijk is het makkelijk te zeggen: ik heb er onvoldoende ruimte voor, en ruimte maken kost omzet. Maar aan sommige dingen moet je niet te lang gaan rekenen, die moet je gewoon doen. Klanten willen uiteindelijk gewoon zorgeloos kunnen kopen in een winkel die haar zaken voor elkaar heeft.”